Συνέντευξή μου το πρωί στο ραδιόφωνο του Skai 100.3 και την Κωνσταντίνα Βαρσάμη για την αντίδρασή μου στην απόφαση του Δήμου Αθηναίων να αλλάξει την ιστορία και τον χαρακτήρα του Εθνικού Κήπου:
"Και
ως απλός πολίτης θα την έκανα την Ερώτηση για την κηποτεχνική ανάπλαση του
Εθνικού Κήπου με δεδομένο ότι για μένα ο Εθνικός Κήπος, όπως και για πάρα πολλούς
Αθηναίους, είναι το σημείο της παιδικής μας αναφοράς με τις λίμνες με τις πάπιες,
με τα σιδερένια παγκάκια, με το καφενεδάκι, με το χωματόδρομο – το τονίζω – εντός
και για αυτό το λόγο διατηρώ πολύ σοβαρές επιφυλάξεις για αυτού του είδους τις αναπλάσεις,
που δεν αμφιβάλω ότι μπορεί να είναι
υψηλής αισθητικής παρέμβασης αλλά θεωρώ ότι όταν έχεις ένα ιστορικό, οικολογικό
Εθνικό Κήπο δεν πρέπει να παρεμβαίνεις με τις σύγχρονες τάσεις της παγκόσμιας τέχνης,
δηλαδή τους υπαίθριους εκθεσιακούς χώρους για παράδειγμα. Φοβάμαι μην έχουμε πάλι την σπατάλη
δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, όπως συνέβη με το Πεδίο του Άρεως, όπου δαπανήθηκαν
δεκάδες εκατομμύρια ευρώ, όπου έγινε αισθητικά πραγματικά πολύ καλλίτερο το Πεδίο
του Άρεως και το οποίο αυτή τη στιγμή τείνει να γίνει χειρότερο.
Είναι
και ο νεωτερισμός που μας αποθαρρύνει να ζήσουμε αυτό που ξέραμε μέχρι πρότινος,
είναι και οι πιέσεις από διάφορους φορείς, δήθεν πολιτιστικούς ή αυθεντικά
πολιτιστικούς. Στο Πεδίον του Άρεως έγιναν όλα αυτά τα έργα και δεν προέβλεψαν
το βασικότερο, το νερό για να ποτιστεί το Πεδίον του Άρεως. Άρα, όταν ξεκινάς μόνο
και μόνο για την αισθητική ανάπλαση ενός χώρου και ξεχνάς την απαραίτητη έννοια
της υποδομής, οδηγείσαι σε αυτή την κατάληξη.
Εγώ
πηγαίνω κάθε μέρα στη Βουλή με τα πόδια μέσα από τον Εθνικό Κήπο και αναρωτιέμαι
αν είναι ο Εθνικός Κήπος για να γίνει υπαίθρια έκθεση γλυπτών. Η υπαίθρια έκθεση
γλυπτών είναι μια τάση σε όλες τις ευρωπαϊκές και άλλες χώρες με τη διαφορά, πρώτον,
ότι δεν είναι ιστορικά χαρακτηρισμένα μνημεία. Δεύτερον, φαντάζεστε τι εργασίες
πρέπει να γίνονται κάθε φορά για τις περιοδικές υπαίθριες εκθέσεις; Τρίτον, θυμάται
ο Δήμος Αθηναίων, στον οποίο παραχωρήθηκε ο Εθνικός Κήπος πριν 3 – 4 χρόνια, ότι
ο Εθνικός Κήπος κλείνει με τη δύση του ηλίου; Ξέρει ότι τουλάχιστον μια φορά
την εβδομάδα είναι κλειστός λόγω διαδηλώσεων για λόγους ασφαλείας;
Επίσης,
εγώ δεν είμαι εναντίον της πρωτοβουλίας του οργανισμού Νέον, είμαι εναντίον της
χωροθεσίας. Στο τέλος της Ερώτησης μου προτείνω λύσεις στον Υπουργό Πολιτισμού ότι
θα μπορούσε να γίνει στο Άλσος Ριζάρη, που ήταν – σας υπενθυμίζω – να γίνει το Μουσείο
Μοντέρνας Τέχνης Βασίλη και Ελίζας
Γουλανδρή, οπού εκεί μια ομάδα πολιτών μεταξύ των οποίων και εγώ καταφέραμε μετά
από 15 χρόνια να ακυρώσουμε τα σχέδια και να παραμείνει πάρκο του Δήμου Αθηναίων.
Αυτό το πάρκο ενώνεται με τον υπέροχο κήπο και κτίριο Δουκίσσης Πλακεντιάς, το Βυζαντινό
Μουσείο, το οποίο ενώνεται με τον, επίσης, καταπληκτικό αρχαιολογικό χώρο του
Λυκείου του Αριστοτέλη. Άρα, προτείνω αυτή η ωραία πρωτοβουλία της υπαίθριας έκθεσης
γλυπτών να γίνει εκεί – είναι και ο σταθμός του Μετρό Ευαγγελισμός – που είναι
μεγάλο εμβαδόν και ξεκινάει από το Χίλτον και νοητά μπορεί να γίνει το ωραιότερο
«οικόπεδο» αρχαιολογίας και τέχνης.
Μέσα
σε 10 ημέρες αναμένω να έχω και την απάντηση του Υπουργού Πολιτισμού. Ο
Εθνικός Κήπος είναι επίσημα διακηρυγμένος ιστορικός χώρος. Επειδή πάρα πολλοί
Αθηναίοι ήδη αντιδρούν μην αρχίσουμε να τρέχουμε, όπως με το Άλσος Ριζάρη, στο
Συμβούλιο της Επικρατείας, σε κινητοποιήσεις κατοίκων. Καλλίτερα, αυτή η πολύ
ωραία πρόταση του Οργανισμού Νέον να μεταφερθεί στην πρόταση μου για το Άλσος
Ριζάρη.
Καλό
είναι να συζητάμε και για την καθημερινότητα της πόλης μας και σας καλώ να δείτε
τι συμβαίνει στο πολυδάπανο Πεδίον του Άρεως
για να καταλάβει και ο κόσμος ότι, ειδικά σε αυτή την εποχή αλλά και γενικότερα,
δεν έχουμε την πολυτέλεια να κάνουμε έργα που δεν μπορούμε μετά να τα συντηρήσουμε."
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου